Marius Withbro-Svendsen er utdannet sivilmarkedsfører, og har gjennom hele karrieren sin jobbet i mellomstore og store bedrifter i byggebransjen. Det inkluderer blant annet ulike roller i Jotun, utviklingsdirektør i natursteinprodusenten Lundhs samt en stilling som daglig leder i et eiendomsinvesteringsselskap. De seneste årene har han vært salgs- og markedsdirektør i det Larvik-baserte trelastkonsernet Bergene Holm.
Ifølge Marius Withbro-Svendsen står Bergene Holm overfor å foreta investeringer på flere fronter de kommende årene – med henblikk på å skape vekst og utvikling.
Nettopp arbeidet med å sikre fremtidige vekstambisjoner i Bergene Holm var en av de viktigste årsakene til at Marius Withbro-Svendsen valgte å delta i topplederprogrammet Executive Management Programme som tilbys i samarbeid med INSEAD. Utdanningsprogrammet består av en modul i Danmark og to moduler på INSEAD i Frankrike.
– Med bakgrunn i vår forretningsmodell og vekstambisjonene våre, var det veldig relevant for meg å delta i en topplederutdanning hvor omdreiningspunktet er ledelse, strategi og innovasjon. Å få en oppdatering på gjeldende forskning og teori, med tilgang til modeller og verktøy som kan omsettes i praksis i forhold til vårt strategi- og forretningsutviklingsarbeid i Bergene Holm, var en viktig beveggrunn.
Han beskriver foreleserne som dyktige til å levere på et høyt teoretisk og praktisk nivå.
– Professorene på INSEAD var både meget kunnskapsrike, og samtidig svært gode formidlere. Men det hadde man jo også en forventning om når man drar til en anerkjent business-skole, sier han og tilføyer:
– De viktigste læringene for meg var å få tilgang til en helt ny verktøykasse som består av redskaper jeg umiddelbart kan anvende. En annet element var en bekreftelse på hvor viktig det er å jobbe med markedsinnsikt, og basere beslutninger herpå. Og en siste ting handler om hvor viktig det er å bruke god tid på å lage gode prosesser knyttet til strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Det er uten tvil nøkkelen til å treffe gode beslutninger.
Ifølge salgs- og markedsdirektøren er den nye kunnskapen allerede kommet til god anvendelse.
– Jeg leder en arbeidsgruppe som jobber med rullering av vår strategi, og her bruker jeg allerede mange av de modellene som jeg ble presentert for på INSEAD. I tillegg jobber vi med et innovasjonsprosjekt som kan kategoriseres som et Blue Ocean-prosjekt. Også her har jeg i aller høyeste grad kunnet anvende den nye læringen fra topplederprogrammet, avslutter Marius Withbro-Svendsen.