Solveig Ellila Kristiansen
Solveig Ellila Kristiansen er direktør i Hockeystick Impact AS, et selskap hun også er gründer av, og som rådgir om den digitale kundereisen og gir innsikt i hvordan selskaper kan ta dristigere strategiske beslutninger for å investere i mer bærekraftig business.
I 2013 deltok Solveig Ellila Kristiansen på Executive Management Programme på INSEAD, og nå ti år senere fremhever hun at læringen fra programmet fortsatt er svært betydningsfull: Hun fikk med seg en omfattende faglig verktøykasse, fikk satt fart på topplederkarrieren og ble samtidig beriket med en nettverksgruppe hun fremdeles holder kontakten med – og i år feirer de 10 års jubileum.
– Jeg valgte å delta i Executive Management Programme på INSEAD i 2013 fordi jeg ønsket å styrke min kompetanse innen strategisk ledelse og utvide min innsikt i faget, og på forhånd hadde jeg hørt fra andre at dette programmet var bra. Sett i bakspeilet har dette vært en viktig milepæl i lederkarrieren min. Programmet ga meg innsikt i internasjonal beste praksis innen viktige strategiske og ledelsesmessige fagområder, og satte kort fortalt fart på topplederkarrieren min. Ved utgangen av 2013 tok jeg nemlig over ansvaret som general manager i DELL Norge – et selskap med en årlig omsetning på over 1,8 milliarder norske kroner, forteller hun.
Grobunn for nye topplederjobber
Topplederjobben i DELL førte med seg nye og utfordrende topplederjobber i flere internasjonale selskaper, og i perioden fra 2016 til 2022 hadde hun blant CEO-stillinger i CONEXUS, Lin Education AB og FARA AS – alle bedrifter hvor transformasjons- og skaleringsreisen har stått sentralt. Sideløpene har hun hatt en rekke styreverv i blant annet Oslo Edtech Cluster, BN Bank ASA, Innovation Forum Norge og IKT Norge.
– Personlig er Executive Management Programme et av de mest lærerike programmene jeg har deltatt på. Kombinasjonen av dyktige professorer, forskning, relevante caser samt et godt læringsmiljø som gav grobunn for lærerike diskusjoner var virkelig bra. Jeg bruker læringsutbyttet fra utdanningen den dagen i dag, og programmet har jeg anbefalt til både kolleger og bekjente. Nivået på programmet var svært høyt, både faglig og med tanke på undervisernes og deltakernes kompetanse, uttaler Solveig Ellila Kristiansen.
Eminent nettverk
Hun fremhever en rekke læringer som har vært blant de aller viktigste, og dermed direkte anvendbare i hennes videre karriere.
– Jeg fikk enda mer kompetanse knyttet til å utvikle og iverksette en klar strategisk visjon for en organisasjon, bedre innsikt i hvordan man engasjerer og motiverer ansatte på tvers av geografiske områder samt kunnskap om betydningen av innovasjon, og hvordan man møter konkurransen i markedet når digitaliseringen utfordrer selskapets go-to-market-modell, sier hun og legger til:
– Og så var nettverksdelen helt eminent. Det med å bli kjent med andre ledere og profesjonelle man kunne bygge relasjoner med og sparre med på tvers av bransjer og land. Mellom modul 2 og 3 skrev jeg prosjektoppgave sammen med fire andre ledere, og nå – ti år etter – har vi fremdeles kontakt og møtes jevnlig for å utveksle ideer, diskutere utfordringer og dele erfaringer – til og med også sammen med våre ektefeller i private sammenhenger. Denne gruppen har ikke bare beriket min profesjonelle utvikling, men har også skapt langvarige vennskap, og dette feirer vi altså med tiårs-jubileum i år.
Gruppen, som går under navnet «Dream-team» består, utover Solveig, av henholdsvis Thomas Gudbjerg i Color Line, Håkon Fjeld Hansen i Christiania Partners AS, Arvid Svenni i Fugro Norway og Finn-Arne Lorentsen i Ocean Harvest.
– De kompetansene og erfaringene jeg tilegnet meg gjennom programmet har hatt en varig innvirkning på min karriere og min lederstil til å håndtere komplekse utfordringer og muligheter på en mer effektiv og strategisk måte. Videre har det verdifulle nettverket åpnet dører for nye samarbeidsmuligheter og forretningsforbindelser og anledning til å holde meg oppdatert på globale trender og utviklinger innen teknologi og ledelse, avslutter hun.