Organisasjonskultur er en viktig strategisk parameter
Er ledelsen bevisst om å anvende organisasjonskulturen som en strategisk parameter, kan det avstedkomme en rekke positive virkninger.
– I et strategisk perspektiv er de to parameterne, henholdsvis tiltrekning og fastholdelse av medarbeidere, de aller viktigste med henblikk på å jobbe med en bedrifts kultur. Medarbeiderne blir ikke tiltrukket av struktur, men av kultur. Er det en bra kultur, så trives de, og så blir de i deres jobb. Er kulturen negativ, så er det for det første vanskeligere å rekruttere de gode medarbeiderne, men det er også enormt vanskelig å få dem til å bli i organisasjonen. Et tredje forhold knytter seg til medarbeidernes prestasjoner. Det er hevet over enhver tvil at en god og positiv organisasjonskultur medfører bedre prestasjoner og større effektivitet.
Er kulturen i en organisasjon eller bedrift ikke hensiktsmessig, er det heldigvis mulig å endre denne. Men det krever tålmodighet.
– Vil man endre en kultur, må man være meget tydelig på hvilken vei man ønsker å gå. Jeg benytter ofte uttrykket «If you want corn, plant corn». Det tar tid for mais å vokse. Du må plante et frø, vanne det og passe godt på det – før det utvikler seg til mais. Men etterfølgende er maisen sterk nok til å klare seg selv. Eller sagt på en annen måte: Det tar tid og krever en stor innsats dersom man ønsker varig endring. Jeg blir ofte spurt om hvor lang tid det tar å endre en kultur. Det er utrolig vanskelig å si, for alle kulturer er forskjellige. Noen omstiller seg raskt, andre langsomt. Eksempelvis tar det ofte lenger tid dersom en autoritær kultur skal endres. En ting er imidlertid sikkert: Ønsker man en spesifikk og varig endring i en organisasjonskultur, så er det helt klart en lederoppgave, avslutter Manuel Knight.