Kunnskapsbank – Strategi

Din bedrifts digitale suksess starter med SAMARBEID

Årets tredje masterclass i Executive Forum ga noen særdeles interessante perspektiver på hvordan du kan oppnå suksess med digital transformasjon gjennom plattformer, partnerskap og økosystemer.
Det var en velopplagt og engasjert Andrew Shipilov som fra talerstolen ønsket de mange norske lederne og styremedlemmene velkommen til en lærerik dag med fokus på hvordan man via plattformer, partnerskap og økosystemer kan skape suksessfulle digitale transformasjonsprosjekter. […]

Gå til artikkel

Suksessfull digitalisering krever samarbeid

Få den aller nyeste kunnskapen om hvordan du oppnår suksessfull transformasjon via plattformer, partnerskap og økosystemer når INSEAD-professor Andrew Shipilov gjester Executive Forum i Oslo til september.
Vil du ha en viktig kunnskaps-innsprøyting som gjør deg i stand til å oppnå suksess med dine digitale transformasjonsprosjekter? Så bør du sette kryss i kalenderen og melde deg på årets tredje masterclass i regi av Executive Forum som løper av stabelen mandag den 16. september. […]

Gå til artikkel

Hvilken rolle spiller ny teknologi i vekststrategier?

Ny teknologi er ikke det viktigste fokusområdet dersom man vil skape vekst og styrke markedsposisjonen.
Ifølge en artikkel fra Wharton University, hvor Harvard Business School-professor Thales Teixeira blir intervjuet, er det meget få teknologier som er «game changers» eller «disrupters». Det er i langt høyere grad alle de små avgjørelsene som forbrukeren tar, eksempelvis i form av endrede behov og ønsker, ganget med millioner, som disrupter markedene. Og altså ikke teknologiene i seg selv. […]

Gå til artikkel

Få suksess med digital transformasjon

Sett av 16. september hvor INSEAD-professor Andrew Shipilov kommer til Oslo for å gi et spennende og viktig innblikk i hvordan du oppnår suksess med digital transformasjon gjennom plattformer, partnerskap og økosystemer.EAD
Har bedriften eller organisasjonen din 100 prosent styr på digital transformasjon? Hvis det er tilfellet, trenger du ikke å lese videre …
Men hører du til den andre gruppen, hvor størsteparten befinner seg, så vil du kanskje kjenne deg igjen i følgende spørsmål fra en senior VP i et internasjonalt selskap: […]

Gå til artikkel

Skap ekstraordinære digitale kundeopplevelser

Hvordan skaper bedriften fremragende kundeopplevelser i en uforutsigelig og digital verden? I denne masterclassen kan du bli klokere på nettopp det.
Den 6. desember kan du, i regi av Executive Forum, møte Joerg Niessing, som er professor i markedsføring på INSEAD. Han vil gi deltakerne en spennende og banebrytende forelesning om hvordan bedrifter kan foreta en digital transformasjon av kundeopplevelsen, og hvilke nøkkelfaktorer som kan være med til å sikre at bedriftens digitale strategi fungerer optimalt. […]

Gå til artikkel

Internasjonalt stjernedryss på Executive Forum

Intet mindre enn 100 ledere og toppledere var i regi av Scandinavian Executive Institutes business-nettverk Executive Forum møtt frem for å høre den internasjonale digitaliseringsekspert Howard Yu gi sitt bud på hvordan «man overlever i en verden, der alt kan kopieres».
Stjerneunderviser, superforsker, digitaliseringsekspert, forfatter, IMD-professor og internasjonal kapasitet – kjært barn har mange navn. Og det gjelder ikke minst for Howard Yu som i aller høyeste grad leverte en forelesning ut over det vanlige for 100 ledere, toppledere og styremedlemmer under overskriften «LEAP – How to thrive in a world where everything can be copied». […]

Gå til artikkel

Howard Yu – en stjerne besøker Skandinavia

Stjerneunderviser, superforsker, digitaliseringsekspert og mye mere: Møt Howard Yu fra IMD, når han som keynote-speaker gjester Executive Forum, som løper av stabelen den den 30. august i Kolding, Danmark.
Det er ikke «Mr. Hvem-som-helst» deltakerne kan se frem til å treffe når Howard Yu kommer til Kolding i Danmark den 30. august, og gir en banebrytende og medrivende forelesning om hvordan man som bedrift overlever i en verden der alt kan kopieres. […]

Gå til artikkel

Howard Yu – en ”rising star”

NYHET: Deltakerne på Leadership Acceleration Programme kan glede seg til å treffe Howard Yu som er en prisbelønnet og banebrytende professor, underviser og forsker innen strategisk ledelse og innovasjon.
Howard Yu er professor i strategisk ledelse og innovasjon på IMD samt en «rising star» og prisbelønnet forsker i den akademiske verdenen. Fremover kommer han til å undervise i digitalisering og digital ledelse på Leadership Acceleration Programme. […]

Gå til artikkel

Husk dette – før du digitaliserer bedriften din ihjel

Stopp opp og still deg selv disse tre spørsmålene før du tar hodet under armen og testamenterer hele egenkapitalen og din førstefødte til investering i roboter, automatisering og nye smarte IT-løsninger. Digitalisering er et middel. Ikke et mål i seg selv. Digitalisering er et av de største spøkelsene i business akkurat nå. Alle jakter det, men som det er med spøkelser, så kan ingen se det. Og det er fordi vi i høy grad har pantsatt proporsjonene og mistet overblikket over hva formålet er med å digitalisere og automatisere arbeidsganger, prosesser og produksjonslinjer. […]

Gå til artikkel

Strategiske endringsprosesser har aldri vært viktigere

Bedrifter og organisasjoner bør være i stand til å håndtere og lede kompliserte strategiske endringsprosesser, og det har aldri vært viktigere enn nå, ifølge INSEAD-eksperten Daniel Simonovich som er programdirektør på Leading Strategic Change.

– Mange ledere står overfor en dobbel problemstilling i denne korona-tiden: For det første skal de håndtere de kortsiktige utfordringene, og for det andre skal de forberede deres organisasjon på den verden som kommer etter pandemien. […]

Gå til artikkel

UNDERSØKELSE: Fokus på verdensmålene øker

Ifølge en ny undersøkelse fra Scandinavian Executive Institute opplever 93 prosent av topplederne et økende fokus på FNs verdensmål. Og hele 96 prosent forventer at fokus på verdensmålene vil øke ytterligere de neste tre årene.

FNs 17 verdensmål for bæredyktig utvikling ligger helt i topp av agendaen i næringslivet. Ifølge en nettopp offentliggjort undersøkelse fra Scandinavian Executive Institute vurderer nesten samtlige toppsjefer og styremedlemmer at verdensmålene og jobben med bæredyktighet de kommende årene vil komme til å bety enda mer. […]

Gå til artikkel

Strategieksekvering: Det kan så lett gå «galt»

Fremtidens bedrifter og organisasjoner står overfor noen omfattende endringer som krever en høy grad av omstillingsparathet. Ifølge deltakerne på det nettopp avsluttede forløpet av Leading Strategic Change INSEAD har programmet rustet dem til å klare nettopp disse krevende utfordringene.

For kort tid siden avsluttet det første forløpet noen gang strategieksekveringsprogrammet Leading Strategic Change som Scandinavian Executive Institute tilbyr i samarbeid med INSEAD. Programmet gir inspirasjon, innsikt og verktøy til å bygge bro mellom den rasjonelle strategien og den virkelige verden – og ruster deltakerne til å håndtere tunge strategieksekveringsprosesser og transformasjonsprosjekter. […]

Gå til artikkel

UNDERSØKELSE: FNs 17 verdensmål – hvor står din bedrift?

I 2020 setter vi fokus på FNs 17 verdensmål, og inviterer blant annet til masterclass med to ledende INSEAD-forskere innen fagområdet. Allerede nå ønsker vi i denne undersøkelsen å høre om din bedrifts erfaringer med bæredyktighet. Svar på noen få spørsmål og vinn billetter til masterclassen.
Opplever du at det er fokus på bæredyktighetsprinsippene, forventer du økt fokus på dette i fremtiden, hvor viktig er det å jobbe med de 17 verdensmål i din bedrift og hvorfor jobber dere med dette? […]

Gå til artikkel

Slik skaper du suksessfull strategieksekvering

FÅ LEDIGE PLASSER: I slutten av november starter det nye strategieksekveringsprogrammet Leading Strategic Change INSEAD for aller første gang – et program som gir deg en unik innsikt i strategieksekveringens mange fasetter.
Om kort tid går Leading Strategic Change INSEAD av stabelen for aller første gang. Det flunkende nye programmet, som Scandinavian Executive Institute lanserer i samarbeid med INSEAD, gir ledere og toppledere verktøy og inspirasjon slik at de blir i stand til å håndtere strategieksekveringer og transformasjonsprosjekter. […]

Gå til artikkel

Slik skaper du en innovativ vinnerbedrift

EXECUTIVE FORUM: Delta i en engasjerende og inspirerende masterclass med IMD-professor Mark Greeven den 21. november, og få et skarpt og velfundert innblikk i hvordan du skaper innovasjon i din bedrift.
Den 21. november gjester IMD-professor Mark Greeven Hindsgavl Slott i Danmark i regi av Executive Forum. Her vil han ta deg med på en innovativ læringsreise som kan gi mange gode og inspirerende input til innovasjonsarbeidet i nettopp din bedrift. […]

Gå til artikkel

Slik skaper du en vinnerstrategi

HELLER VÆRE NOE FOR NOEN ENN INGENTING FOR ALLE: Med dette mottoet og tre konkrete faser er det mulig å bygge opp en strukturert og ambisiøs strategi som gir deg og din bedrift de beste forutsetningene for å skape en vinnerstrategi – og i siste ende – en vinnerbedrift.
– Å ha fokus på strategiarbeidet i din bedrift er helt essensielt. Har du ikke mål og retning, og noe å gå etter, så har din bedrift slett ikke noen eksistensberettigelse, er det klare budskapet fra Mikael Vest i Vinderstrategi A/S. […]

Gå til artikkel

Danpos asiatiske eksporteventyr

Et fantastisk prosjektsamarbeid på Executive Management Programme INSEAD har ikke bare gitt deltakerne en læringsreise av de sjeldne – men også Danpo en helt konkret løsning på en viktig kommersiell utfordring.
På topplederprogrammet Executive Management Programme INSEAD er det mellom modul 2 og 3 på utdanningen lagt inn en prosjektoppgave som deltakerne gruppevis skal arbeide sammen om. Vanligvis utvelges en konkret utfordring eller problemstilling hos en av deltakerbedriftene som de forsøker å løse ved å anvende de teoriene, modellene og verktøyene de blir presentert for på INSEAD. […]

Gå til artikkel

Unngå mislykkede strategieksekveringer

Årets første masterclass i Executive Forum med INSEAD-professor og strategieksekveringsekspert Daniel Simonovich ga deltakerne et viktig og informativt innblikk i strategieksekveringsprosessenes mange fasetter og fallgruver – og en rekke tips til hvordan man BØR håndtere disse prosessene.
130 deltakere var samlet til årets første masterclass i Executive Forum på Marriott Hotel i København for å høre Daniel Simonovichs bud på hvordan man oppnår suksess med strategieksekvering og praktisk strategiarbeid. […]

Gå til artikkel

En cocktail til suksessfull strategieksekvering

Hva kan det nye utdanningsprogrammet Leading Strategic Change gjøre for dine strategieksekverings- og transformasjonsprosesser? Hør programdirektørens erfaringer og anbefalinger her.
I november 2019 går Leading Strategic Change INSEAD av stabelen for aller første gang. Det flunkende nye programmet som Scandinavian Executive Institute lanserer i samarbeid med INSEAD, gir leder og toppledere verktøy og inspirasjon slik at de blir i stand til å håndtere tunge strategieksekveringsprosesser og transformasjonsprosjekter. […]

Gå til artikkel

Kultur skaper suksessfulle transformasjonsprosesser

EXECUTIVE FORUM: Delta i masterclassen med INSEAD-professor Spencer Harrison den 2. mai, og få verdifull innsikt i hvordan og hvorfor organisasjonskulturen er et av de aller viktigste nøkkelelementene for å oppnå en suksessfull transformasjonsprosess.
Hvordan leder du en transformasjonsprosess med henblikk på å få mest mulig ut av den? I masterclassen den 2. mai vil INSEAD-professor Spencer Harrison gi deltakerne en spennende innsikt i hvordan man kan oppnå organisatorisk smidighet gjennom organisasjonskulturen. […]

Gå til artikkel

Kickstart på Leading Strategic Change

Det nye utdanningsprogrammet, Leading Strategic Change INSEAD, har opplevd en formidabel start. Programmet gir toppledere og ledere en banebrytende innsikt i hvordan man gjennomfører suksessfulle strategieksekveringer og transformasjonsprosjekter.
Scandinavian Executive Institutes nye utdanningsprogram, Leading Strategic Change, er kommet særdeles godt fra start. Programmet ble lansert i desember, og allerede etter få dager var de første deltakerne påmeldt programmet som løper av stabelen i november 2019. […]

Gå til artikkel

Ta strategieksekveringen til nye høyder

Årets første masterclass i læringsforumet Executive Forum gir en unik innsikt i strategieksekvering som er et særdeles relevant – og nødvendig – fokusområde for mange ledergrupper for tiden.
Årets første masterclass i Executive Forum avholdes den 21. mars, hvor INSEAD-professor Daniel Simonovich vil gi deltakerne en unik innsikt i strategieksekvering og praktisk strategiarbeid – et emne som opptar mange ledergrupper for tiden – og med god grunn. […]

Gå til artikkel

Lanserer splitter nytt program: Leading Strategic Change

I samarbeid med INSEAD lanserer Scandinavian Executive Institute et helt nytt og banebrytende utdanningsprogram for ledere og toppledere som har ambisjoner om å bli markant bedre til å eksekvere på strategier og endringsprosjekter.
Leading Strategic Change INSEAD er navnet på det nye utdanningsprogrammet for toppledere som i løpet av 2019 ser dagens lys hos Scandinavian Executive Institute. […]

Gå til artikkel

Fem grunner til at strategier feiler

Mange strategier feiler fordi de ikke er verdt det papiret, de er skrevet på. I noen tilfeller er de i virkeligheten slett ikke strategier, men bare langsiktede og luftige mål uten forklaringer og retning. Jeg har samlet fem gode grunner til at strategier ofte blir hengende på papiret og ikke kommer noen steder. Og selvfølgelig et par idéer til hvordan du unngår nettopp det. […]

Gå til artikkel

Din bedrift: Et laboratorium for læring

Tradisjonelle strategiprosesser står for fall, og planlegging er en utfordret disiplin. Klisjéen det er vanskelig å spå – spesielt om fremtiden har aldri vært sannere. For fremtiden rykker hele tiden nærmere, og dermed blir tidshorisonten for strategiene hele tiden kortere. Bedrifter er nødt til å gjøre læring til en integrert del av bedriftens kultur for å kunne navigere i fremtiden. Og læring er vel og merke ikke lik undervisning. […]

Gå til artikkel

Seks suksessfulle skift til Blue Ocean

Et berømt sitat, som ofte tilskrives Winston Churchill, høres slik ut: «However beautiful the strategy you should occasionally look at the results.” Så det gjør vi nå! De seneste ukene har vi blogget om Blue Ocean Strategy og metodene til å realisere strategien med et Blue Ocean Shift. Her får du seks suksessfulle eksempler på bedrifter som har gjort det, og som vi tror på kan inspirere deg. […]

Gå til artikkel

Tre gode grunner til at dine (nye) medarbeidere vil elske Blue Ocean Shift

Vi er nå kommet til det tredje blogginnlegget i vår serie om Blue Ocean Shift; prosessen som hjelper deg med å implementere bedriftens Blue Ocean Strategy og leder dere til et nytt marked uten priskriger og konkurrenter. Hvis du ikke har lest de to første innleggene, Fra Blue Ocean Strategy til ACTION og Derfor er disruption kun én av veiene til bedriftens Blue Ocean , så gjør det gjerne nå. Så er du nemlig godt rustet til å lese dette innlegget om hvordan de kommende medarbeiderne dine vil elske å jobbe med begge deler. The Millenials heter den nye generasjonen som i disse årene – og de kommende – reiser seg fra skolebenken og går inn døren til din bedrift. […]

Gå til artikkel

Disruption er kun én av veiene til bedriftens Blue Ocean

Det er kun få business-buzzwords som har substans og relevans nok til å overleve og rent faktisk bety noe. Her på LederBloggen holder vi på med en liten artikkelserie om et av disse, nemlig Blue Ocean. «Men hvorfor handler denne artikkelen så om disruption?», spør du kanskje. Fordi disruption også er et av de begrepene som er kommet for å bli, og fordi mange forveksler nettopp disruption og Blue Ocean. I denne artikkelen ser vi nærmere på forskjellene, og på hvorfor disruption i virkeligheten bare er et mulig element i en Blue Ocean Strategy. Non-disruptive creation, som handler om å skape nye markeder uten å ødelegge de eksisterende, er nemlig en likeså farbar vei til vekst og til å frigjøre bedriftene for konkurranse. […]

Gå til artikkel

Fra Blue Ocean Strategy til ACTION

Det er langt mellom de business-bøkene som virkelig endrer verden – eller i alle fall vår måte å tenke forretning på. Men det gjorde Blue Ocean Strategy da den kom ut i 2005. Siden da har mange bedrifter satt kursen mot det forjettede blå oseanet, et osean uten konkurranse som flyter med fornyet styrke og vekst. Noen har klart turen, flere har kantret underveis og enda flere er drevet ut av kurs. For det manglet noe. Et sjøkart, en vei. Nå har INSEAD-professorene bak Blue Ocean-begrepet utgitt boken Blue Ocean Shift. […]

Gå til artikkel