Kunnskapsbank – Strategi

Unngå mislykkede strategieksekveringer

Årets første masterclass i Executive Forum med INSEAD-professor og strategieksekveringsekspert Daniel Simonovich ga deltakerne et viktig og informativt innblikk i strategieksekveringsprosessenes mange fasetter og fallgruver – og en rekke tips til hvordan man BØR håndtere disse prosessene.
130 deltakere var samlet til årets første masterclass i Executive Forum på Marriott Hotel i København for å høre Daniel Simonovichs bud på hvordan man oppnår suksess med strategieksekvering og praktisk strategiarbeid. […]

Gå til artikkel

En cocktail til suksessfull strategieksekvering

Hva kan det nye utdanningsprogrammet Leading Strategic Change gjøre for dine strategieksekverings- og transformasjonsprosesser? Hør programdirektørens erfaringer og anbefalinger her.
I november 2019 går Leading Strategic Change INSEAD av stabelen for aller første gang. Det flunkende nye programmet som Scandinavian Executive Institute lanserer i samarbeid med INSEAD, gir leder og toppledere verktøy og inspirasjon slik at de blir i stand til å håndtere tunge strategieksekveringsprosesser og transformasjonsprosjekter. […]

Gå til artikkel

Kultur skaper suksessfulle transformasjonsprosesser

EXECUTIVE FORUM: Delta i masterclassen med INSEAD-professor Spencer Harrison den 2. mai, og få verdifull innsikt i hvordan og hvorfor organisasjonskulturen er et av de aller viktigste nøkkelelementene for å oppnå en suksessfull transformasjonsprosess.
Hvordan leder du en transformasjonsprosess med henblikk på å få mest mulig ut av den? I masterclassen den 2. mai vil INSEAD-professor Spencer Harrison gi deltakerne en spennende innsikt i hvordan man kan oppnå organisatorisk smidighet gjennom organisasjonskulturen. […]

Gå til artikkel

Kickstart på Leading Strategic Change

Det nye utdanningsprogrammet, Leading Strategic Change INSEAD, har opplevd en formidabel start. Programmet gir toppledere og ledere en banebrytende innsikt i hvordan man gjennomfører suksessfulle strategieksekveringer og transformasjonsprosjekter.
Scandinavian Executive Institutes nye utdanningsprogram, Leading Strategic Change, er kommet særdeles godt fra start. Programmet ble lansert i desember, og allerede etter få dager var de første deltakerne påmeldt programmet som løper av stabelen i november 2019. […]

Gå til artikkel

Ta strategieksekveringen til nye høyder

Årets første masterclass i læringsforumet Executive Forum gir en unik innsikt i strategieksekvering som er et særdeles relevant – og nødvendig – fokusområde for mange ledergrupper for tiden.
Årets første masterclass i Executive Forum avholdes den 21. mars, hvor INSEAD-professor Daniel Simonovich vil gi deltakerne en unik innsikt i strategieksekvering og praktisk strategiarbeid – et emne som opptar mange ledergrupper for tiden – og med god grunn. […]

Gå til artikkel

Lanserer splitter nytt program: Leading Strategic Change

I samarbeid med INSEAD lanserer Scandinavian Executive Institute et helt nytt og banebrytende utdanningsprogram for ledere og toppledere som har ambisjoner om å bli markant bedre til å eksekvere på strategier og endringsprosjekter.
Leading Strategic Change INSEAD er navnet på det nye utdanningsprogrammet for toppledere som i løpet av 2019 ser dagens lys hos Scandinavian Executive Institute. […]

Gå til artikkel

Fem grunner til at strategier feiler

Mange strategier feiler fordi de ikke er verdt det papiret, de er skrevet på. I noen tilfeller er de i virkeligheten slett ikke strategier, men bare langsiktede og luftige mål uten forklaringer og retning. Jeg har samlet fem gode grunner til at strategier ofte blir hengende på papiret og ikke kommer noen steder. Og selvfølgelig et par idéer til hvordan du unngår nettopp det. […]

Gå til artikkel

Din bedrift: Et laboratorium for læring

Tradisjonelle strategiprosesser står for fall, og planlegging er en utfordret disiplin. Klisjéen det er vanskelig å spå – spesielt om fremtiden har aldri vært sannere. For fremtiden rykker hele tiden nærmere, og dermed blir tidshorisonten for strategiene hele tiden kortere. Bedrifter er nødt til å gjøre læring til en integrert del av bedriftens kultur for å kunne navigere i fremtiden. Og læring er vel og merke ikke lik undervisning. […]

Gå til artikkel

Seks suksessfulle skift til Blue Ocean

Et berømt sitat, som ofte tilskrives Winston Churchill, høres slik ut: «However beautiful the strategy you should occasionally look at the results.” Så det gjør vi nå! De seneste ukene har vi blogget om Blue Ocean Strategy og metodene til å realisere strategien med et Blue Ocean Shift. Her får du seks suksessfulle eksempler på bedrifter som har gjort det, og som vi tror på kan inspirere deg. […]

Gå til artikkel

Tre gode grunner til at dine (nye) medarbeidere vil elske Blue Ocean Shift

Vi er nå kommet til det tredje blogginnlegget i vår serie om Blue Ocean Shift; prosessen som hjelper deg med å implementere bedriftens Blue Ocean Strategy og leder dere til et nytt marked uten priskriger og konkurrenter. Hvis du ikke har lest de to første innleggene, Fra Blue Ocean Strategy til ACTION og Derfor er disruption kun én av veiene til bedriftens Blue Ocean , så gjør det gjerne nå. Så er du nemlig godt rustet til å lese dette innlegget om hvordan de kommende medarbeiderne dine vil elske å jobbe med begge deler. The Millenials heter den nye generasjonen som i disse årene – og de kommende – reiser seg fra skolebenken og går inn døren til din bedrift. […]

Gå til artikkel

Disruption er kun én av veiene til bedriftens Blue Ocean

Det er kun få business-buzzwords som har substans og relevans nok til å overleve og rent faktisk bety noe. Her på LederBloggen holder vi på med en liten artikkelserie om et av disse, nemlig Blue Ocean. «Men hvorfor handler denne artikkelen så om disruption?», spør du kanskje. Fordi disruption også er et av de begrepene som er kommet for å bli, og fordi mange forveksler nettopp disruption og Blue Ocean. I denne artikkelen ser vi nærmere på forskjellene, og på hvorfor disruption i virkeligheten bare er et mulig element i en Blue Ocean Strategy. Non-disruptive creation, som handler om å skape nye markeder uten å ødelegge de eksisterende, er nemlig en likeså farbar vei til vekst og til å frigjøre bedriftene for konkurranse. […]

Gå til artikkel

Fra Blue Ocean Strategy til ACTION

Det er langt mellom de business-bøkene som virkelig endrer verden – eller i alle fall vår måte å tenke forretning på. Men det gjorde Blue Ocean Strategy da den kom ut i 2005. Siden da har mange bedrifter satt kursen mot det forjettede blå oseanet, et osean uten konkurranse som flyter med fornyet styrke og vekst. Noen har klart turen, flere har kantret underveis og enda flere er drevet ut av kurs. For det manglet noe. Et sjøkart, en vei. Nå har INSEAD-professorene bak Blue Ocean-begrepet utgitt boken Blue Ocean Shift. […]

Gå til artikkel