Nå legger vi hodet på ”bloggen” – hogg til

Velkommen til LederBloggen. Og velkommen til Scandinavian Executive Institute.

Kanskje kjenner du oss allerede. Kanskje har du gjennomført en av våre internasjonale utdanninger for ledere, toppledere og styremedlemmer. Kanskje venter du bare på at muligheten byr seg for at du kan komme av gårde. Uansett, så vil vi gjerne gi deg noe du kan bruke – i tillegg til utdanningene som vi tilbyr i samarbeid med to av verdens ledende business-skoler, franske INSEAD og sveitsiske IMD.

 

Kunnskap det er verdt å bruke tid på

Hos Scandinavian Executive Institute tror vi på at kunnskap gir verdi. Vel å merke hvis den er relevant, vedkommende og veldisponert. Vi vet godt at du som leder blir bombardert med nyheter, fakta og inspirasjon. Vi vet at den største utfordringen din ikke er å tilegne deg kunnskap. Der er å prioritere den, og sikre at det du bruker tiden på – er verdt tiden.

 

Nettopp det er formålet med LederBloggen. Å gi deg konsentrerte og regelmessige doser av relevant kunnskap som både kan få deg til å tenke og handle. Kunnskap som kan inspirere deg til å flytte deg selv, medarbeiderne dine og bedriften din i riktig retning. Som kan inspirere til alt fra sikker drift til innovativ utvikling. Vi bestreber oss på å skrive om det vi synes er viktig, for at du kan videreutvikle bedriften din.

 

Utdanninger det er verdt å bruke tid på

Det er nøyaktig det samme vi gjør med våre tre utdanninger: Topplederutdanningen Executive Management Programme og styreutdanningen Executive Board Programme som vi tilbyr i samarbeid med INSEAD, samt lederutdanningen Leadership Acceleration Programme som vi tilbyr i samarbeid med IMD. Her får du kunnskap og verktøy som du kan ta i bruk med en gang, både i styrelokalet, i ledergruppen og i hele bedriften.

 

Når du har gjennomført en av utdanningene har du mulighet for å bevare nettverket med medstudentene dine samt tilgang til kunnskap og verktøy fra skolene i vårt Executive Forum. Omdreiningspunktet for det profesjonelle nettverket er fire årlige Master Classes der ledende INSEAD-professorer presenterer den nyeste forskningen og kunnskapen innen ledelse og andre ledelsesrelevante fagområder.

 

Vi skriver fordi det er viktig

Med LederBloggen vil vi gjerne gi deg som travel leder et pusterom med inspirasjon. Et sted hvor du kan være sikker på at det er «noe å komme etter». Et sted hvor du kan være sikker på at du aldri sløser bort tiden din. Tvert imot.

 

Hvis du synes at det høres ambisiøst ut, så har du fullstendig rett. Når man samarbeider med de beste business-skoler i verden om å inspirere og forme morgendagens dyktigste ledere og styremedlemmer, er man nødt til å stille høye krav til seg selv.

 

Så nå legger vi hodet på «bloggen» – LederBloggen. To ganger hver måned kan du her på bloggen finne et nytt innlegg som vi har skrevet til deg, fordi vi synes du er nødt til å lese det. Så mye brenner vi for det. Det betyr også at vi gjerne vil høre din mening i kommentarfeltet. Både om det vi velger å skrive om, og om du kan bruke det til noe. Og så vil vi selvsagt gjerne vite om det er andre emner du ønsker at vi tar tak i.

 

LederBloggen starter opp med Blue Ocean Shifts

De første fire blogginnleggene kommer til å handle om Blue Ocean Shifts. Og ja, du leste riktig: Shifts. Forfatterne bak en av de mest leste og kjente business-bøkene i verden, Blue Ocean Strategy, har brukt de seneste ti årene på å innsamle eksempler og studere bedrifter som har satt kursen mot de blå oseanene. Noen har kantret underveis. Andre har etterlatt konkurrentene i det blodrøde konkurranse-kjølvannet og seiler nå i rolige, blå hav.

 

Professorene Chan Kim og Renée Mauborgne fra INSEAD skrev Blue Ocean Strategy i 2005 og satte en bevegelse i gang. Bevegelsen oppfordret bedrifter til å utvikle en strategi som gjør dem unike på markedet, i stedet for å fokusere på vanlige konkurranseparametere som eksempelvis pris. Blue Ocean-bedrifter søker å skape ny etterspørsel og nye markeder i stedet for å konkurrere på eksisterende.

 

Blue Ocean Strategy er oversat til 44 språk og solgt i 3,6 millioner eksemplarer – og har stukket ut kursen for tusenvis av bedrifter siden den kom ut. Noen har kommet frem til de blå oseanene – andre har fått hodet under vann, og Kim og Mauborgne har studert både suksesser og forlis.

 

Nå er de to professorene og forfatterne klare med sjøkartet som viser veien til suksess med Blue Ocean Strategy. En trinn-for-trinn-guide som bygger på både vellykkete og forfeilede forsøk. Blue Ocean Strategy forklarte hvorfor du skal gjøre det – altså tenke i nye markeder. Blue Ocean Shifts forklarer hvordan du gjør det.

 

Så gled deg til de neste fire innleggene på LederBloggen hvor vi går i dybden med Blue Ocean Shifts. Vi ser nærmere på prosessene og verktøyene, og på forskjellene mellom Blue Ocean Shifts og disruption. Og så forteller vi hvorfor Blue Ocean Shifts er som skreddersydd til de kommende generasjonene av medarbeidere som du allerede nå må begynne å finne plass til i bedriften din.

 

God leselyst. Vi gleder oss til å skrive til deg – og høre fra deg.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment