Den forkrommete guiden til nye teknologier

Begreper som Augmented Reality, Big Data og Internet of Things fyker rundt som visne blader på en høstdag, og bedrifter blir i økende grad nødt til å forholde seg til disse begrepene. Ikke minst fordi teknologiene rommer enorme muligheter – og risker – for de fleste bedriftene. Men for å forholde deg til dem er du som minimum nødt til å vite hva de betyr. Vi har laget en kort guide til noen av de mest «hypede» teknologiene akkurat nå.

Av Steen Buchreitz Jensen

Det krever sin leder å holde styr på de nye teknologiene og begrepene som med økende hastighet kribler frem med løfter om å endre alt fra bedriftens forretningsmodeller til verden som vi kjenner den i dag.

For kort tid siden spurte Professor Andrew Shipilov og Assistant Professor Nathan Fur fra INSEAD en stor gruppe bedriftsledere, primært på C-level, om hvilke teknologier de forventer å satse på i løpet av de kommende årene – og med hvilket formål. Den undersøkelsen kommer jeg tilbake til i det neste innlegget her på LederBloggen.

For før det gir mening å dykke ned i hvilke teknologier du kanskje skal være særlig oppmerksom på i den nærmeste fremtiden, må vi nødvendigvis forstå hva disse dekker over. Derfor forsøker jeg meg her med en kort forklaring av begrepene, og noen henvisninger til hvor du kan lese deg enda klokere. Jeg har valgt å se på de ni teknologiene som inngår i INSEAD-professorenes undersøkelse.

1. Augmented Reality (AR)/Utvidet virkelighet
Det engelske uttrykket Augmented Reality (AR) betyr direkte oversatt forsterket eller utvidet virkelighet. Det er teknologien hvor du ser datamaskingenererte bilder, lyd, symboler eller andre data ovenpå den faktiske virkeligheten. AR er altså en kombinasjon av den virkelige verden og data. Spillet Pokèmon GO fra 2016 er et godt eksempel. Her kan man via sitt smarttelefon-kamera jakte de små tegneserie-monstre i den virkelige verden. Et mer seriøst eksempel er IKEAs katalog med tilhørende app, hvor man virtuelt kan plassere møblene i sitt eget hjem. Det kan du lese mer om her. Legevitenskapen ser også store muligheter i AR. Det kan du se et kort eksempel på her. Generelt rommer AR dessuten et stort potensial innen undervisning og trening. Du kan lese mer om Augmented Reality her.

2. Virtual/Mixed Reality (VR/MR)/Virtuell/Mikset Virkelighet
Virtual eller Mixed Reality gjør deg til en del av et kunstig univers. Hvor Augmentet Reality trekker ikke-virkelige elementer inn i den virkelige verden, trekker Virtual Reality (VR) noe virkelig (deg) inn i en kunstig verden ved å stenge den virkelige verdens bilder og lyder ute. Det gjør du ved hjelp av VR-briller og vanligvis et sett hodetelefoner. VR blir primært brukt til underholdning, eksempelvis spill og film, men også til mer seriøse formål som for eksempel behandling av fobier. Det kan du lese lidt mer om her. Du kan lese mer om Virtual Reality her, hvor du også finner eksempler på hvordan bedrifter kan utnytte teknologien.

3. Blockchain/Blokk-kjede
Blokk-kjede (blockchain) er en av de vanskelige. Faktisk må jeg tilstå at jeg fremdeles selv er litt utfordret i å forstå hva det er, og ikke minst: hva det kan. Men la meg forsøke å forklare. En blokk-kjede er en type database som konstant blir delt i et nettverk av datamaskiner. Det betyr at alle data ligger på tusenvis av datamaskiner, og derfor er langt mindre sårbare enn hvis de bare lå på ett sted. Hvis man vil hacke en blokk-kjede er man altså oppe imot et nettverk av maskiner.

Det heter en blokk-kjede fordi data blir lagret i en kjede av nye blokker, og når først en blokk er skapt, kan den ikke lages om, men bare utbygges med nye blokker. Dermed vil det alltid være mulig å spore utviklingen og endringen. Blokkene blir skapt i et mer eller mindre fast intervall når nettverket har foretatt en rekke beregninger. Derfor kan blokk-kjede eksempelvis brukes til å overføre betalinger direkte mellom to parter i stedet for, som vi kjenner i dag, via en bank eller annen mellommann. Det er her krypto-valutaer slik som Bitcoin kommer inn i bildet. De er basert på blokk-kjede-teknologien.
Videnskab.dk har forsøkt seg med en forklaring som kanskje kan gjøre deg litt klokere. Den finner du her. Du kan også få forklaringen fra en 10-årig gutt.

4. Machine Learning (ML)/Maskinlæring
Maskinlæring (Machine Learning) (ML) er en teknologi som lar datamaskiner lære å handle som mennesker, og forbedre denne læringen løpende ved konstant å fôre dem med data i form av observasjoner fra den virkelige verdenen. Man kan si at det tilsvarer å undervise og oppdra et barn som tar den nye kunnskapen til seg, fordøyer den og utlever den via egne handlinger. ML utmynter seg dermed i Artificial Intelligence (AI) som vi kommer tilbake til om litt. Du kan lese mer om ML og perspektivene i det her.

5. Big Data Analytics (BDA)/Stordata-analyse
Big Data Analytics er prosessen med å innsamle, organisere og analysere Big Data, altså store mengder av data. BDA hjelper bedrifter med å forstå tendenser og sammenhenger i store mengder av data og dermed gjøre dataene brukbare. Eksempelvis kan myndighetene bruke DBA til å forutsi det neste terrorangrepet, og bedrifter til å analysere kunnskap om kundene, vaner deres, atferd og så videre. Den virkelige utfordringen med Big Data er nettopp organiseringen, analysen og fortolkningen av de innsamlede dataene, og det er her at BDA rommer en enormt potensial. Du kan lese mer om Big Data Analytics her.

6. Artificial Intelligence (AI)/Kunstig Intelligens
Machine Learning er prosessen å lære maskiner, eller datamaskiner, å agere som mennesker. Artificial Intelligence (AI) er den intelligensen maskinene oppnår gjennom læringen. Kunstig intelligens, som lar maskinen lære, overveie og beslutte på samme nivå som mennesker. Det er eksempelvis AI som lar smarttelefoner og andre maskiner gjenkjenne ansikter, spille skakk og lar bilen kjøre uten sjåfør. Du kan lese mer om AI eller kunstig intelligens her.

7. Internet of Things (IoT)/Tingenes Internett
Internet of Things (IoT) er datamaskiner og andre enheter som er forbunnet via internettet. I tillegg til telefoner, nettbrett og datamaskiner kan det være alt fra biler til kjøkkenutstyr og medisinsk utstyr som for eksempel en hjertemonitor. Dersom en gjenstand kan overvåkes eller styres fra en annen lokasjon er den en del av IoT. Du kan lese mer om IoT her.

8. Cloud/Skyen
Cloud Computing dekker over programvarer, services og ytelser som kan leveres og benyttes via internettet. Mange programvarer avvikles i dag i skyen, altså fra eksterne servere i stedet for å være installert på hver enkelt datamaskin. Back-up av datamaskiner og nettverk foretas likeledes ofte i skyen. Du kan lese mer om Cloud Computing her.

9. 3D-Print/3D-skriver
3- Print er, som navnet sier, utskrift i tre dimensjoner, i motsetning til 2-dimensjonell utskrift med blekk på papir. En 3D-skriver kan bygge alt fra små mekaniske komponenter til et helt hus ved å tilføre materialer som eksempelvis plast, metall, gips eller sement i lag. Prinsippet er det samme som ved 2-dimensjonell utskrift, hvor det du har på dataskjermen overføres til et stykke papir. Hvor 3D-utskrift hittil hovedsakelig er sett med tradisjonelle materialer, er det en forrykende utvikling i gang med anvendelse av nye materialer. Det gjelder ikke minst organiske materialer som forventes å kunne revolusjonere helsesektoren. Du kan lese mer om 3D Print, og hvordan teknologien kan brukes her.

Så langt et forsøk på en kort forklaring av noen av de mest «hypede» teknologiene og begrepene akkurat nå. Hvis du mener at jeg har glemt noen, så tilføy dem meget gjerne i kommentarfeltet på høyre side av denne artikkelen. I det neste innlegget her på LederBloggen ser jeg nærmere på perspektivene i noen av teknologiene, og hvilke av dem som en stor gruppe ledere forventer vil gjøre en forskjell for bedriften deres i nærmeste fremtid.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment