Ledelseslitteratur til solstolen

Sommerferien er startet for de fleste, og hvis du kunne tenke deg å bruke litt av avslapningstiden til en god bok, har vi samlet et forslag til fem fantastisk og anbefalelsesverdige ledelsesbøker.

Den glade sommertiden er over oss, og for de fleste betyr det heldigvis litt mer tid til avslapning og opplevelser. Men det er selvsagt også tiden hvor man plutselig har litt mer tid til å sette seg med en god bok – så hvorfor ikke benytte anledningen til å lese en riktig god bok som både kan inspirere, underholde og gi et mentalt påfyll?

Under følger fem av våre beste forslag til sommerlitteratur – riktig god leselyst.

Bok: Innovation Capital: How to Compete and Win Like the World’s Most Innovative Leaders
Forfattere: Jeff Dyer, Nathan Furr og Curtis Lefrandt

Om boken: Dyktige innovasjonsledere vet at kreativitet ikke er «nok» til å skape en suksess. De lykkes nemlig ikke bare på grunn av gode og kreative idéer, men også fordi de har visjoner, omdømme og et nettverk som kan hjelpe dem med prosessen – også kallet «Innovation Capital».

Forfatterne til boken har brukt årtier på å studere hvordan folk får gode idéer, og hvordan de etterfølgende tester og utvikler disse idéene. Boken inneholder i tillegg en rekke intervjuer med «superinnovatører» som Jeff Bezos (Amazon), Elon Musk (Tesla), Marc Benioff (Salesforce), Indra Nooyi (PepsiCo) samt Shantanu Narayen (Adobe).

Bok: 21 Lessons for the 21st Century
Forfatter: Yuval Noah Harari

Om boken: På hvilken måte endrer teknologien, for eksempel pc’er og roboter, betydningen av å være et menneske? Hvordan håndterer vi «epidemien» av falske nyheter – og hva skal vi lære våre barn?

I Yuval Noah Hararis «21 leksjoner for det 21. århundre» tar han tak i noen av nåtidens mest presserende spørsmål. I de 21 kapitlene, som både er provoserende og dybdegående, bygger forfatteren videre på de idéene som er utforsket i hans tidligere bøker, og som tar tak i spørsmål av både politisk, teknologisk, sosial og eksistensiell karakter. I boken gir han i tillegg råd om hvordan vi kan forberede oss på denne meget annerledes verden: Hvordan kan vi bevare valgfriheten når «Big Data» holder øye med oss, hvordan vil den fremtidige arbeidsstyrken se ut, hvordan forholder vi oss til trusselen om terrorisme og hvorfor er det liberale demokratiet i krise, er noen av de store spørsmålene han tar opp.

Bok: Factfullness
Forfattere: Hans Rosling, Ola Rosling og Anne Rosling Rönnlund

Om boken: Factfullness handler om verden, og hvordan vi kan bli bedre til å forstå den som den virkelig er. Når man stiller folk simple spørsmål om globale tendenser, gir de alltid feil svar. Hvor mange jenter går for eksempel på skolen? Hvor stor vil Jordens befolkning være i 2050? Og lever størsteparten i rike eller fattige land?

I boken viser Hans Rosling sammen med Ola Rosling og Anna Rosling Rönnlund hvordan misforståelser skjer. De beskriver ti fundamentale menneskelige instinkter som konsekvent forhindrer oss i å ha et faktabasert verdenssyn. Ifølge forfatterne er dette en bok som kan forandre ditt syn på verden …

Bok: The Culture Map
Forfatter: Erin Meyer

Om boken: Hvorfor har din svenske kollega så mange problemer med å lede sitt kinesiske team? Hvordan fremmer du et godt forhold til din brasilianske leverandør mens du sitter på kontoret i Norge? Hva er den beste metoden for å få ditt team, som sitter på fire forskjellige kontinenter, til å jobbe effektivt sammen?

Boken Culture Map gir deg et dybdegående innblikk i de forskjellighetene som er mellom landekulturer i hele verden. Sett i lyset av den økte internasjonaliseringen – og dermed forøket samarbeid på tvers av landegrenser – kan det være særdeles nyttig å forstå disse kulturelle forskjellene, og bli klokere på hvordan man håndterer disse ulikhetene. Dermed kan vi forbedre våre samarbeider landene imellom – til gagn og glede for både oss selv og våre bedrifter.

Bok: LEAP – How to thrive in a world where everything can be copied
Forfatter: Howard Yu

Om boken: Ifølge Yu er det ikke lenger bare et spørsmål for bedriftene om å håndtere «gamle» copycat-taktikker dersom de vil overleve og sikre fremtidig suksess. De er nødt til å utvikle seg kontinuerlig, utnytte nye strategier og teknologiske fremskritt samtidig som de skal være i stand til å håndtere store endringer i markedet (leap strategy).

I boken LEAP identifiserer Yu fem grunnleggende prinsipper som gjør bedrifter i stand til å foreta «kvantesprang» og opprettholde suksess i lyset av den utfordrende konkurransesituasjonen. «Det blir fler og fler copycats rundt oss – så hvordan skal vi fremover agere dersom vi vil sikre at vi ligger helt i front i forhold til konkurrentene», er et av de spørsmålene han stiller – og selvsagt svarer på.

Les mer om IMD-professor Howard Yu her som for kort tid siden gjestet Executive Forum:
https://www.se-institute.no/internasjonalt-stjernedryss-pa-executive-forum/

Alle bøkene kan selvsatt kjøpes online, eksempelvis på www.amazon.com.

Riktig god sommer