Verdiskapende vekst
Hvor undersøkelsen i 2017 viste at globale toppledere var mest opptatt av å transformere egen bedrift for å oppnå vekst, signaliseres det nå mer realisme knyttet til vekstambisjonene. Større geopolitisk volatilitet, store demografiske skift, utfordringer knyttet til å forstå den digitale kundereisen og en uunngåelig risiko for cyberangrep gjør at et optimistisk fremtidsbilde balanseres med en viss dose pragmatisme.
– Vekst er ikke lenger en lineær idé, der fem prosent vekstrate på eksisterende produkter er det eneste som anses som verdiskapende. Nye digitale forretningsmodeller og ny kundedemografi vil utfordre og erstatte mange av dagens produkt- og tjenesteporteføljer. I en tid med digital transformasjon skjer overgangen fra gamle til nye forretningsmodeller i en så stor skala at nettovekst, uansett om det gjelder inntekter eller antall ansatte, ikke lenger er et nøyaktig mål for suksess. Verdien kan komme fra mer engasjert ansatte, mer lojale kunder og nye forretningsmodeller, sier Arne Frogner, administrerende direktør i KPMG.