Kina er den nye «business-kongen»

Det er ikke tvil om at Kina er det «nye» Silicon Valley når det dreier seg om å hente ny inspirasjon og få kunnskap om hvordan man driver business og utnytter nye digitale markedsmuligheter. Derfor er emnet også et viktig omdreiningspunkt i den «nye» versjonen av Leadership Acceleration Programme IMD.

Når lederprogrammet Leadership Acceleration Programme IMD starter til høsten blir det med et enda sterkere fokus på Kina og den læringen vi kan få fra denne verdensdelen – og som vi med stor fordel kan benytte til å inspirere og utvikle våre bedrifter og organisasjoner.

Leadership Acceleration Programme IMD

Prisbelønnet professor

Howard Yu, professor i strategisk ledelse og innovasjon på IMD samt prisbelønnet forsker, «rising star» og forfatter er en av de sentrale underviserne på programmet. Han har dessuten for kort tid siden utgitt boken «LEAP – how to thrive in a world where everyting can be copied», og som allerede har vunnet en lang rekke internasjonale priser, blant annet fra Financial Times og Amazon.

Yu, som er oppvokst i Hong Kong, startet for kort tid siden som underviser på programmet, og med seg i bagasjen har han en enorm kunnskap og kompetanse omkring Kina og Østen generelt.

Les mye mer om Howard Yu og forskningen hans her

Suksessfulle kinesiske giganter

Et av de sentrale emnene som Howard Yu underviser i, handler om hvordan kinesiske bedrifter er blitt markedsdominerende innen blant annet e-handel.

– Intet er imidlertid likt for disse bedriftene, de likner i stedet en samling av «zoologiske arter» med hver sine særegne karaktertrekk tilpasset sitt lokale «miljø». Når bedrifter kjemper om markedsandeler, krever det spesialisering samt utvikling av markedsnisjer. Og det var ut fra denne kampen at mange av de kinesiske e-handel-gigantene oppstod, eksempelvis Tencent, Alibaba og JD.com, forklarer Howard Yu og fortsetter:

– I løpet av programmet vil vi undersøke hvordan disse kinesiske bedriftene raskt beveger seg opp i verdikjeden og utvikler enda høyere kompetanser, og hvordan de har klart å bli ledende innen eksempelvis mobilbetaling, kunstig intelligens og robotteknologi.

I undervisningen inndras i tillegg en rekke caser fra disse suksessfulle kinesiske bedriftene som altså i aller høyeste grad kan bidra til å inspirere og utvikle skandinaviske bedrifter som ønsker å lære av de «beste» og ligge i forkant av utviklingen.

Les også artikkelen som oppsummerer de viktigste takeaways fra Howard Yus masterclass i Executive Forum siste år: Internasjonalt stjernedryss på Executive Forum.

Leadership Acceleration Programme IMD