Kina er den nye «business-kongen»

Lederutdanning om digitale markedsmuligheter og om hvordan man driver business

Det er ikke tvil om at Kina er det «nye» Silicon Valley. Det dreier seg blant annet om å hente ny inspirasjon og få kunnskap om hvordan man driver business og utnytter nye digitale markedsmuligheter. Derfor er emnet også et viktig omdreiningspunkt på lederutdanningen Leadership Acceleration Programme IMD – en lederutdanning om digitale markedsmuligheter.

Når lederprogrammet Leadership Acceleration Programme IMD starter er det med et enda sterkere fokus på Kina. Og ikke minst den læringen vi kan få fra denne verdensdelen. Det er noe som med stor fordel kan benyttes til å inspirere og utvikle våre bedrifter og organisasjoner.

Leadership Acceleration Programme IMD

Lederutdanning om digitale markedsmuligheter

Prisbelønnet professor

Howard Yu, professor i strategisk ledelse og innovasjon på IMD samt prisbelønnet forsker, «rising star» og forfatter er en av de sentrale underviserne på programmet. Han har dessuten for kort tid siden utgitt boken «LEAP – how to thrive in a world where everyting can be copied». Boken kan har allerede vunnet en lang rekke internasjonale priser, blant annet fra Financial Times og Amazon.

Yu, som er oppvokst i Hong Kong, startet for kort tid siden som underviser på programmet. Med i bagasjen har han en enorm kunnskap og kompetanse omkring Kina og Østen generelt.

Les mye mer om Howard Yu og forskningen hans her

Suksessfulle kinesiske giganter

Et av de sentrale emnene som Howard Yu underviser i, handler om hvordan kinesiske bedrifter er blitt markedsdominerende innen blant annet e-handel.

– Intet er imidlertid likt for disse bedriftene, de likner i stedet en samling av «zoologiske arter». Hver har sine særegne karaktertrekk tilpasset sitt lokale «miljø». Når bedrifter kjemper om markedsandeler, krever det spesialisering samt utvikling av markedsnisjer. Og det var ut fra denne kampen at mange av de kinesiske e-handel-gigantene oppstod. Eksempelvis Tencent, Alibaba og JD.com, forklarer Howard Yu og fortsetter:

– I løpet av programmet vil vi undersøke hvordan disse kinesiske bedriftene raskt beveger seg opp i verdikjeden og utvikler enda høyere kompetanser. I tillegg hvordan de har klart å bli ledende innen eksempelvis mobilbetaling, kunstig intelligens og robotteknologi.

I undervisningen inndras i tillegg en rekke caser fra disse suksessfulle kinesiske bedriftene. De kan i aller høyeste grad bidra til å inspirere og utvikle skandinaviske bedrifter som ønsker å lære av de «beste» og ligge i forkant av utviklingen.

Les også artikkelen som oppsummerer de viktigste takeaways fra Howard Yus masterclass i Executive Forum siste år: Internasjonalt stjernedryss på Executive Forum.

Leadership Acceleration Programme IMD