Ledelsesutfordringer
Læringskurven er ofte brattest i motgangstider. Og det er ikke tvil om at mange bedrifter og deres respektive ledere sjelden har opplevd så bratt en læringskurve som de siste seks månedene har budt på. Derfor er det også god grobunn for å lære av de korona-erfaringene som er gjort hittil – til tross for at krisen enda ikke er slutt.
Jørgen Nielsen er CEO i Københavns Zoo, og den første topplederen vi har snakket med om ledelsesutfordringer og -læringer i en koronatid.
Mest utfordrende krisen noen gang
– I 2008, altså under finanskrisen, var jeg CEO i bedriften Profiloptik, og jeg trodde ikke at jeg skulle oppleve noe verre. Men sett fra et ledelsesperspektiv har den nåværende situasjonen helt klart vært den mest utfordrende noen gang. Det er en krise med en særdeles høy grad av usikkerhet, både i forhold til hvor lang tid den vil vare, hvilken påvirkningskraft den vil ha på vårt forretningsgrunnlag og dernest for samfunnet som helhet, forklarer Jørgen Nielsen, CEO i Københavns Zoo, og fortsetter:
– For meg personlig ga krisen i tillegg anledning til en masse utrygghet og spekulasjoner. Dette var ikke noe jeg hadde prøvd før, som vår statsminister også har uttalt flere ganger. For meg har det avstedkommet et nytt uttrykk: Vi lever ikke i nåtiden, men i nytiden – og deretter kommer fremtiden. Situasjonen har vært utfordrende i forhold til at hver eneste dag har budt på nye og ukjente utfordringer. Det som gjaldt fredag, gjelder ikke nødvendigvis på mandag. I et strategisk perspektiv har vi måttet anlegge en «stop and go-strategi», hvor vi bestandig må stoppe opp og tenke nytt. Det er utrolig krevende, og jeg har vært glad for at jeg har 30 års ledererfaring med i bagasje. Det har nok hatt betydning for at jeg har skjelvet litt mindre enn hvis jeg hadde vært ny leder.
Eksponering i pressen
For Zoo-direktøren foranledigede statsministeres pressemøte den 11. mars umiddelbart et «rescue-911»-møte i ledergruppen.
– Vi gikk straks i gang med å definere hva vi skulle gjøre. Og vi stilte opp en lang rekke scenarier med tilhørende handlingsplaner. På toppen av min lederrolle i bedriften, opplevde vi i tillegg en høy grad av presseeksponering, og det gjorde selvsagt bare min oppgave enda større, forklarer han.
Sett i bakspeilets klare lys er det imidlertid en konkret ting som Jørgen Nielsen vil fremheve som et element som kunne vært håndtert bedre.
– Hvis jeg kunne endre noe i ettertid, ville jeg nok ha brukt litt mer tid på at vi fikk tenkt oss enda bedre om. Vi kunne godt ha sugd litt mer erfaring til oss, og analysert mer på situasjonen i forhold til hva dette ville bety for bedriften og våre medarbeidere. Kort fortalt: Holdt hodet litt kaldere. Men det er selvsagt også et uttrykk for vår frustrasjon og nervøsitet, som igjen har betydning for hvordan vi som mennesker agerer. Man går litt i overlevelsesmodus, og jeg ble nok litt militant i forhold til mitt team, sier Zoo-direktøren.