Koronasituasjonen skaper fremdeles hard motvind og høy bølgegang hos mange bedrifter og deres respektive ledere. Og det er ikke bare etterdønningene etter første bølge som herjer nå. Vi står rent faktisk også midt i andre bølge som selvsagt skal og bør håndteres.
Vi er kommet til del fire i vår serie om koronalæring, og denne gangen har vi snakket med Jimmi Mortensen som er CEO i Flügger, et internasjonalt konsern innen bygningsmaling og tilbehør til malerfaget. Selskapet står solid i Skandinavia, er markedsledende i Danmark, har aktiviteter i Polen, Øst-Europa og Kina samt eksport til øvrige land som Frankrike og Russland. Flügger har en årlig omsetning på om lag to milliarder danske kroner, før kjøpet av en østeuropeisk malingsprodusent, og har gjennom det seneste året opplevd en særdeles positiv vekst.
Les også om korona-læring i: Københavns ZOO – Nord Pool – TV2 Nord
En privilegert bransje
– Som så mange andre stod vi i en usikker situasjon da landet stengte i mars. Vi var både usikre på hva dette betød for våre medarbeidere, og for Flügger som helhet. Allerede tidligere på året var vi imidlertid berørt av situasjonen i forhold til våre kinesiske aktiviteter, da butikker og forhandlere på dette markedet måtte stenge fullstendig. Vår bedrift har imidlertid vært i den privilegerte situasjonen, i motsetning til mange andre bransjer, at vi i perioden har opplevd en markant etterspørselsfremgang da vi er leverandør av produkter til «gjør-det-selv». Kort fortalt har vi opplevd vekst i Danmark og Sverige under krisen, mens vi har vært hardt rammet i både Polen og Kina, forteller Jimmi Mortensen.
En av de meget store bekymringene i starten av krisen handlet om hvordan bedriften skulle sikre råvareforsyningen til produksjonen. Derfor ble det også gjort en enorm innsats for å sikre og styrke forsyningskjedene – og etablere alternative forsyningskanaler, såkalt «dual-sourcing».
– Noe av det første vi foretok oss var å etablere en korona-taskforce bestående av ledere og spesialister. Teamet holdt møter online tre ganger om dagen – både morgen, middag og kveld. I tillegg opprettet vi en global taskforce, med sjefer for de ulike land og HR, som møttes ukentlig for å drøfte retningslinjer og forskjeller mellom landene. Nettopp disse landespesifikke forskjellene har vært en stor utfordring. Vi har måttet forholde oss til medarbeidere på tvers av landegrenser som var pålagt meget forskjellige restriksjoner, forklarer Flügger-sjefen.
Koronalæring: Ledelsen måtte snu alt på hodet
Takket være en ekstraordinær innsats fra samtlige Flügger-medarbeidere lyktes det å holde forretningen kjørende og forsyningskjedene intakte. Tross det har de seneste ni månedene ikke utelukkende vært fryd og gammen, og ledelsen har måttet snu tingene på hodet en gang eller to.
– Vi har også gjort våre feil, og har måttet justere underveis. I starten, da vi opplevde en høy grad av usikkerhet, gjorde vi nok den feilen at vi kommuniserte for mye. Vi kommuniserte alt på tvers av landegrenser, og det ble for mye og for kompleks informasjon. Etter hvert ble vi bedre til å gjøre budskapene mer målrettet og enklere. Og så hadde vi nok en tendens til å se tingen med litt for «danske øyne» da vi er et børsnotert dansk selskap. Det var også noe vi måtte justere underveis, forteller han og fortsetter:
– Avslutningsvis var vi særdeles raske til å innføre begrensninger i våre butikker. Det viste seg imidlertid raskt at det ikke helt ga mening at det bare måtte være to personer i en 500 kvadratmeter stor butikk, mens ti personer stod i kø utenfor. Her måtte vi også kalibrere underveis for å sikre en så god kundeservice som mulig.